Méhari Club Nederland Nieuwjaarsborrel, 21 januari 2024

Kees en Ria waren zo gastvrij om de Méhariclub nieuwjaarsborrel bij hun "thuis" te organiseren.
Het was niet bij hun in huis, maar in het appartementen complex is een gezellige ontvangstruimte waar Kees en Ria de nieuwjaarsborrel organiseerden.
Van 14.00uur tot 17.00uur was het een gezellige bijeenkomst met Champagne en bitterballen.

We weten zeker dat het een begin gaat worden van een mooi lustrumjaar, later meer hierover.

Méhari Club Nederland "Drek of Stuuf rit", 21 oktober 2023

Omdat het spannend wordt wat voor weer het 21 oktober zal zijn is de herfstrit omgedoopt dor de "Drek of Stuuf rit". Wat heeft dit te maken met herfst???? Ik kan het wel verklappen.

Paco heeft een rit die voor meer van de helft over onverharde weggetjes gaat.
Als het een mooie zonnige herfstdag is dan is het vooral stof happen Stuuf. Is het een echte Nederlandse regenachtige herfstdag dan wordt het door de modder rijden (Drek). Na deze rit wordt het zo en zo de auto wassen.

We willen op 21 oktober om 11.00 verzamelen bij Café Hutten, Grotestraat 4 in Rossum (OV.), Rond 12:00 vertrekken we.
De rit is 68 km en kan ongeveer 3 uur duren (met pauze en langzaam rijden)

Voor degene die het een uithoek vinden. Je kunt evt kamperen bij Rodeveld (broer van Henk Braakhuis ook Méhari club Lid), daar in de buurt zijn er ook B&B's.

Hartelijke groeten,
Paco



Méhari Club Nederland Clubweekend, 9-11 september 2022 in De Lutte

Goedendag collega Méharisten, Hier een bericht vanuit het zonovergoten Twente. Een land tussen Dinkel en Regge, het land van de arbeid, het land der natuur. Hetcland van de sagen en legenden enz.enz.enz. Op de vrijdag is de aankomst op de Minicamping PoortBulten, hotel of B&B in DeLuttof omgeving. Hotel en B&B moeten jullie zelf even in de buurt zoeken. Er is keuze genoeg in de omgeving van de Lutte. Wil je op de camping verblijven, dan graag contact opnemen met de camping. Dit graag wel zo snel mogelijk i.v.m. de indeling. Op de vrijdag is er geen eten verzorgd, maar natuurlijk is er wel een mogelijkheid om gezamenlijk te eten op eigen kosten. Onder het genot van een drankje, tapas of ijsje kunnen we de tent opzetten, caravan installeren (of uitklappen) en de camper waterpas zetten. Als alles klaar is kunnen we evt nog een leuk ritje in konvooi maken. Daarna gezellig bij het open vuur onze Jagers-, vissers-, en andere sterke verhalen uitwisselen.

Op de zaterdag beginnen we met een Twents ontbijt (dreug stoet’n en lök wat spek en eier, ‘nen bak leut of aans wat te zoep’n. We willen graag rond 11 uur beginnen met een bolletjes- pijltjesrit die ons zal voeren door het prachtige Twente en Nedersaksen waar je “goedkoop” kunt tanken, waar prachtige vergezichten zijn en je je volledig in de bergen waant en waar je molens, kastelen afgravingen en meer kunt bezichtigen. De rit zal ongeveer (ligt er aan hoeveel terrasjes je pakt) drie en half uur duren. (Voor de Verstappens onder ons een uurtje. Maar dat zal je niet lukken, want we hebben onderweg een paar obstakels in de vorm van behendigheidsproeven ingebouwd (hahaha)

Onderweg zijn er dus volop mogelijkheden voor een natje en een droogje. Bij de eerste stop kun je kennismaken met de beste Kaffee und Kuchen van Nedersaksen in een sfeervolle ambiance. Wel op eigen kosten, want natuurlijk kan Bruin dit niet trekken. Natuurlijk ontbreekt ook dit jaar het avontuur voor de waaghalzen: De beroemde, uiveringwekkende, slopende VRIJDIEK niet!!!!
Maar voor degenen die dit teveel van het goede vinden is er een alternatieve route. Na de rit is er de mogelijk om de rit en wat je allemaal mee hebt gemaakt even goed te verwerken en je evt terug te trekken of je juist elkaar opzoekt.
Rond de klok van 19.00 uur gaan we gezamenlijk eten. Willen jullie wel even doorgeven als je een dieet volgt of een allergie hebt voor bepaalde producten? Na het eten gaan we weer een beetje vuurtje stok’n, nen poar nem’n en kuier’n. Op de zondag is er wederom een gezamenlijk ontbijt en daarna tradititie getrouw de jaarvergadering. Meer informatie hierover krijgen jullie van het bestuur. Hierna is het weekend officieel afgelopen. Maar natuurlijk mag je nog een dag blijven om te genieten van ons mooie Nederland.

Groetjes organisatie.
Paco en Alice


Méhari Club Nederland aangesloten bij de Knac
Onlangs zijn wij als club een Vriendenlidmaatschap met de KNAC aangegaan. Vooral omdat steeds vaker blijkt dat de KNAC (Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club) het belang van ons als autoliefhebbers zeer serieus neemt. Wij hebben de KNAC ook gevraagd wat zij voor u kunnen betekenen.

De KNAC is er niet alleen om de belangen van ons automobilisten zowel op nationaal als internationaal niveau (via de FIA) te behartigen. Rijplezier, rijvaardigheid en kennis zijn enkele andere zaken waar de KNAC zich mee bezighoudt.

DE CLUB
De KNAC is een Club voor iedereen met een passie voor auto’s. “Vanuit onze liefde voor auto’s hebben we graag contact met andere mensen met dezelfde hobby”, aldus directeur Peter-Eloy Staal. “Omdat het leuk is kennis en ervaringen te delen én om te weten wat er bij de Nederlandse autobezitter leeft. Dit is essentieel om de belangen van de automobilist optimaal te kunnen behartigen. De KNAC is er immers om uw liefhebberij te ondersteunen en te vergemakkelijken”. De Club bestaat inmiddels uit ruim 11.000 leden die bij elkaar een indrukwekkend en veelzijdig wagenpark bezitten.

Meer info op de site van de Knac


Motorrijtuigenbelasting
Wist je dat de nieuwe oldtimer overgangsregeling per 01-01-2014 voor een nog geen 40 jaar oude Méhari niet echt schokkend zal zijn.
Want: De volle MotorRijtuigenBelasting voor de Méhari zal ca.€ 112,- per jaar gaan kosten. Maar als je Méhari in de koude wintermaanden (dec, jan & feb.) op stal zet kost je dit nog maar €28,-

Dat valt dus wel mee, maar als je wel met je Méhari in deze wintermaanden doorrijd kost dit je zo'n €84.- extra !!

Penningmeester Méhari Club Nederland

(N.B. bedragen zijn slechts regiogebonden indicaties & wijzigingen voorbehouden, red.)


Méhari Club Nederland Najaarsrit
Het weer was bijzonder slecht, er was zelfs code oranje afgegeven door het KNMI. Toch weerhield dat de leden van de Méhari club de najaarsrit te rijden. Code oranje zou misschien zijn opgevat voor oranje Méhari's om niet te gaan rijden want deze kleur was vandaag niet niet aanwezig.

De rit was mooi afwisselend met mooie polderwegen en stukken bos. De boswegen waren gelukkig goed te doen, al waren er hier en daar flinke plassen. Na afloop een lekkere kop koffie en het evenementen jaar is afgesloten.


Méhari in de media
In de Autovisie nr13 van 20 Juni 2013 staat een heel leuk artikel met onze Clubwinkelier, Pieter van den Eendenburg, met zijn Méhari in de hoofdrol.

Door copyright kunnen we het stukje niet plaatsen op de site. Wel kunnen we een link plaatsen naar de vooraankondiging met daarbij een leuk filmpje link.


Méhari Club Nederland zomerrit
De zomerrit was dit jaar op Zuid-Beveland.

Het was een mooie rondrit door de” Zak van Zuid-Beveland”. Een rit over Zeeuwse klei met akkerbouw en veel fruitbomen en regelmatig langs water. Genoeg te kijken onderweg. Nieuwe dorpjes leren kennen als Oudelande, Kloetinge, Lewedorp en Nisse.

Weer een mooi stukje Nederland van dichtbij vanuit de Mehari bekeken.

.


Méhari Club Nederland voorjaarsrit
De voorjaarsrit startte in Barneveld. De rit was grotendeels onverhard door het mooie Veluwse bos. In het Speulderbos bij Drie stond een Mehari met lekkere versnaperingen in de achterbak. Om het wat lastiger te maken was er een dierenfotopuzzel bij de tocht gemaakt. Ook moest gezocht worden naar een boot op het droge.


Méhari kenteken bestand in Nederland per 1 oktober 2013
Vorig jaar op 1 oktober ben ik aan de slag gegaan met het open kenteken bestand van de RDW. Uit alle gegevens heb ik een actuele stand kunnen maken van de Méhari populatie in Nederland. Aanvankelijk zou de database 1 jaar zijn opengesteld maar gelukkig is het met een nog onbepaalde tijd verlengd. Heel mooi om te kijken wat er allemaal in een jaar is gewijzigd.

Wat natuurlijk gelijk opvalt is dat het aantal ingeschreven kentekens is gedaald, maar liefst 81 minder ingeschreven Méhari's. Natuurlijk is er de vraag waar deze zijn gebleven? Van 19 weten we het zeker want deze hebben de opmerking "geëxporteerd", ook staat er 1 geregistreerd als gestolen, De resterende 74 zijn niet meer actief, daar zullen we dus nooit achter komen. Mogelijk heeft de RDW een opschoning van "slapende kentekens" gedaan want bij 69 stond niet de "Datum aanvang tenaamstelling" genoteerd. De resterende 5 Méhari's kunnen zijn gesloopt of door een andere reden zijn ontdaan van het kenteken. In 2013 hebben maar liefst 50 Méhari's een nieuwe eigenaar gekregen. Ook zijn er 7 Méhari's geïmporteerd, dat geeft gelijk weer leuke nieuwe gegevens. Officieel hebben we nu de Méhari Plage en een Méhari 4x2 in Nederland. Gelukkig ook weer een typfoutje de Mehafi en er is 1 Méhari altijd dakloos want bij de import is de inrichting "open laadvloer" geregistreerd.

Voor de rest zijn er niet veel opvallende zaken, hoewel er mogen nu wel meer Méhari's de weg op. Op dit moment hebben er 506 een geldige APK, toch 16 meer dan vorig jaar. Ook mooi is dat op 1 na alle eerste eigenaren de weg op mogen, de oudste Méhari van Nederland heeft ook weer een verse APK.

Naar aanleiding van het artikel van vorig jaar is het mysterie van de grote achterbank opgelost. De eigenaar heeft bij de RDW keuring aangegeven dat er 3 kinderen op de achterbank vervoerd kunnen worden. Om niet in de problemen te komen heeft hij de Méhari als 5 persoons op kenteken gezet.

In de verschillende overzichtjes kunt u kijken hoe de Méhari populatie van 2013 is opgebouwd.

Edwin van Veller


Méhari kenteken bestand in Nederland per 1 oktober 2012
De RDW heeft een test gestart met een 'open' kentekenbestand. Kentekengegevens konden al eerder opgevraagd worden maar nu kan je lijsten opvragen op zoekterm zoals merk, handelsbenaming, brandstof of vervaldatum APK.

Met het zoeken op de handelsbenaming Méhari kom je niet ver, het bestand heeft geen é in het systeem. De reeks mehari levert de gegevens van 306 auto's. Met een korte zoektocht naar bekende kentekens bleek de lijst niet volledig. Bij het opvragen van de gegevens moet de exacte handelsbenaming opgegeven worden. Met de bekende kentekens kwamen we achter meer en meer handelsbenamingen, de lijst groeide naar 700 Mehari's.
Toch bleven er steeds missende kentekens in de lijst, uiteindelijk kwamen we 33! verschillende benamingen tegen. Zo is er officieel geregistreerd een Mahari, een Dynamo 6 Mehari, maar ook de Mehart. Ook met spaties zijn er verschillende mogelijkheden gecreëerd, het invoeren is duidelijk mensenwerk.
Uiteindelijk hebben we 885 kentekens gevonden, misschien zijn er nog meer maar deze hebben dan niet een Méhari achtige benaming op het kenteken staan. 1 Méhari heeft de eer om door DAF te zijn gemaakt, ik heb het vermoeden dat het een YA-66 betreft die in het Nederlandse leger gebruikt is.

Met de 885 kentekens en bijbehorende gegevens hebben we een schitterend bestand om alle mogelijke statistieken los te laten om een beetje inzicht te krijgen over de Méhari stand in Nederland. Ik ben met de lijst van 1 oktober 2012 aan de slag gegaan.

De oudste Méhari is van 20 februari 1969 en de jongste is opmerkelijk van 5 april 1994, deze is erg laat op kenteken gezet want in 1987 is immers de productie van de Méhari gestopt. Niet alle Méhari's zijn eerst in Nederland op kenteken gezet, 194 (22%) is geïmporteerd.

Erg leuk om te zien is dat er 12 Méhari's nog steeds bij hun eerste eigenaar staan, de oudste van juni 1970 staat al 42jaar bij dezelfde eigenaar. Deze rijdt helaas niet rond want er is geen geldige APK geregistreerd. 7 andere eerste eigenaren toeren nog wel vrolijk rond met APK, de langste al 38jaar (januari 1974).
Kijken we naar de rest van het bestand zien we dat slechts 55% (490) geldige APK heeft. De eigenaren van 6 Méhari's moeten oppassen want deze hebben geen verzekering. Er zijn trouwens 624 Méhari's een geldige verzekering, dat is natuurlijk makkelijker te regelen dan een geldige APK.

Op het oog lijken alle Méhari's op elkaar maar er zijn natuurlijk verschillen, 5 hebben een 4 cilinder op het kenteken staan. Er zijn 8 officiële 4x4's, 6 zijn geïmporteerd, eigenlijk 1 minder want de 4x4 van Anton Lamers is geëxporteerd en na een paar jaar weer geïmporteerd.
Moeilijker is de stand van '2 of 4-zitters' te zien. Dit heeft te maken met de registratie van het voertuigsoort, er zijn 573 Méhari's ingeschreven als bedrijfsauto derhalve 2-zitters. Gaan we af op handelsbenaming en registratie komen op 203 4-zitters. We zullen het nooit te weten komen zeker omdat er ook 2 zitplaatsen staat aangegeven bij een Mehari 2+2, de handelsbenaming voor een 4-zitter. Ook zijn er achterbanken gemonteerd die niet bij de RDW geregistreerd zijn. 1 Méhari heeft een grote achterbank want daar staan 5 zitplaatsen op het kenteken.

Jammer genoeg worden zijn alle invoervelden ingevuld, zo kunnen we geen representatief overzicht maken van de kleuren. De registraties bij de RDW zijn op sommige vlakken echter ook niet helemaal juist. Vooral de cilinderinhoud en vermogen zijn ronduit komisch.
De Méhari heeft over het algemeen een inhoud van 602cc, er staan er 13 geregistreerd met lager vermogen: 600cc. Eentje was vast niet goed afgesteld van deze heeft een vermogen van 599cc. Opgeboorde cilinders komen ook voor zo is er een 603cc en zelfs een officiële 608cc!!
Het vermogen is ook niet overal gelijk deze gaat van 14pk, de normale 21pk tot de 'opgevoerde' 34pk (uit een 600cc). Wat ook wil verschillen is de inrichting, de meeste staan als open wagen te boek, soms aangevuld met huif. De andere varianten: stationwagen en cabriolet en 2 als gesloten wagen. Van 1 kan ik me geen voorstelling maken: hoe kan een plastic autootje nu ingericht zijn als asfaltkipper.

In de staafdiagrammen staat de opbouw van bouwjaar, met 99 registraties is 1974 de koploper. Als we de wisseling van oud en nieuw type op 1979 houden rijden er het meest Méhari's met de oude neus rond. In de lijst staat alleen de datum aanvang van de laatste tenaamstelling, helaas niet hoeveel tenaamstellingen er al zijn geweest. Hierdoor zijn we niet in staat om te kijken hoeveel keer een Méhari van eigenaar heeft gewisseld.
Er zijn 70 Méhari's nooit op naam gezet, wie weet staan deze ergens in schuren te wachten om als nieuw te worden verkocht. Dit jaar zijn er al 64 Méhari's van eigenaar gewisseld, 7 hebben de Méhari daarvoor geïmporteerd.

Edwin van Veller


Naar boven