Citroën Méhari

Repareren van het ABS

De body van de Méhari is gemaakt van ABS (Acrylonitrile-Butadieen-Styreen). ABS is thermoplastische kunststof dat als het wordt verwarmd zacht wordt. Pas wel op want ABS smelt als het te warm wordt, dit gebeurt bij lang gebruik met schuurmachine's. Het voordeel van ABS is dat reparaties makkelijk zijn uit te voeren. ABS laat zich namelijk makkelijk oplossen, reparaties duren wel lang want na het oplossen moet het nog even uitharden. Er zijn 2 oplosmiddelen die u kunt gebruiken: Aceton en MEK (Methyl-Ethyl-Keton). MEK geeft het beste resultaat en is te koop bij de betere verfspeciaalzaak en natuurlijk de clubwinkel.
Voor het repareren van scheuren en gaten kunt u hetzelfde glasvezel-gaas gebruiken wat voor polyester gebruikt wordt. Ook stukjes oude ABS zijn uitstekend te gebruiken om gaten ed. op te vullen aangezien deze de juiste dikte hebben. Het glasvezel-gaas heeft het voordeel dat het zich naar het oppervlak kan vormen, nadeel is dat het bij gebruik uiteen kan vallen.

Maken van ABS-stopverf

Snijd sommige ABS in kleine spaanders van bv. 2cm x 2cm) en stop deze in een goed afsluitbare pot. Oude stukken van de Méhari zijn goed te gebruiken, maak wel de stukken goed schoon met MEK/Aceton. Giet in de pot wat MEK/Aceton (niet teveel) en roer tot de spaanders volledig worden opgelost. Hoe groter de stukken des te langer het duurt. Sluit altijd de pot na gebruik aangezien het MEK/Aceton snel verdampt.
U kunt de stopverf kleverig (weinig MEK/Aceton) of zeer vloeibaar (meer MEK/Aceton) maken zoals u op het fotootje ziet. Als tijdens het gebruik de ABS-stopverf te kleverig wordt kunt u altijd MEK/Aceton toevoegen. Heeft u meer ABS-stopverf nodig kunt u ook weer stukjes ABS toevoegen. Komt er stopverf op uw handen kunt u het laten drogen en daarna van uw hand pellen, alleen bij wondjes is contact met de ABS-stopverf af te raden.



Herstellen van een gat
Deze methode werkt voor gaten met een grootte van enkele centimeters. U heeft wat vloeibare ABS-Stopverf, een stuk ABS en/of een stukje glasvezel-gaas nodig. Knip een stukje ABS of glasvezel-gaas wat groter is dan het gat. Schuur het beschadigde gebied schoon aan beide kanten, doe het zelfde met het stukje ABS. Maak het te bewerken oppervlak kleverig door er met een verfkwast wat zuivere MEK/Aceton op te smeren (gebruik een zijdekwast omdat nylon in MEK/Aceton oplost) Smeer wat ABS-stopverf op het . Plak het stukje ABS of op het glasvezel-gaas op de achterzijde, als lijm gebruiken we de ABS-stopverf, en klem deze stevig aan dmv een klem, gebruik bv twee houten blokken om schade te vermijden. Laat het nu drogen en uitharden, hantereer hier minstens 12 uur voor.
Na het uitharden kunnen we de voorzijde opvullen met vloeibare ABS-Stopverf. Vul het gat hoger dan het oorspronkelijk oppervlak aangezien uit de ABS-stopverf het MEK/Aceton verdampt. Door deze verdamping zal de ABS-stopverf krimpen. Laat het nu drogen en uitharden, neem hier minstens 12 uur voor. Tot slot de oppervlakte goed vlak schuren, eventuele kuiltjes zijn op te vullen met de ABS-stopverf. Bij kleine gaatjes is het stukje aan de achterzijde niet nodig, eventueel kunt u de achterkant afplakken met een stukje plakband.



Herstellen van grotere gaten
Voor het repareren van grote gaten is het hebben van een ABS plaatdeel zonder het gat aan te bevelen. U heeft verder wat vloeibare ABS-Stopverf, een stuk ABS en/of een stukje glasvezel-gaas nodig. Bij gerafelde gaten is het aan te raden het gat recht te maken. Knip uit het donorstuk een evengroot deel als het gat. Schuur de randen van het gat schoon aan beide kanten, doe hetzelfde met het donor stuk. Plaats nu het donorstuk in het gat en klem deze dmv een klem, gebruik bv twee houten blokken om schade te vermijden. De nu ontstane naden zijn te repareren zoals beschreven bij het herstellen van een gat.



Herstellen van een scheur
Schuur de scheur aan beide zijden goed schoon, ook de contactvlakken. Probeer om de beide helften in de originele vorm te brengen, gebruik een klem of een stevig stuk plakband. Om de ABS-stopverf goed te laten hechten moet de scheur uitgediept worden, een bredere groef geeft betere hechting. Om de groef te maken kunt u ook een hete soldeerbout gebruiken maar kijk uit voor doorsmelten. Vul de groef op met ABS-stopverf, vul het gat hoger dan het oorspronkelijk oppervlak aangezien uit de ABS-stopverf het MEK/Aceton verdampt. Door deze verdamping zal de ABS-stopverf krimpen. Laat het nu drogen en uitharden, neem hier minstens 12 uur voor. Bij een langere scheur is het beter om in kleine stukjes te werken. Kunt u bij de achterkant komen is het aan te raden versterking aan te brengen dmv een stukje ABS en/of een stukje glasvezel-gaas zoals beschreven bij het herstellen van een gat. Tot slot de oppervlakte goed vlak schuren, eventuele kuiltjes zijn op te vullen met de ABS-stopverf.


Naar boven